چاپ کتاب "منظر پل ها، هنر طراحی پل ها" در انتشارات جهاد دانشگاهی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب "منظر پل ها، هنر طراحی پل ها" نوشته فردریک گات مولر و ترجمه ابوالفضل اسلامی و نادر شعبانی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.
در پیشگفتار این کتاب آمده است:
" به روایت مؤلف کتاب، فردریک گات‌مولر: "بررسی ساختگاه، آماده‌سازی و حذف چندین طرح اولیه، تلاش و توسعه مداوم و در نهایت، پس از چند سال حصول نتیجه، در طراحان پل چنان حس وصف ناپذیری، گویی پروردگار به هنگام آفرینش زمین" خلق می‌نماید.
پس از جنگ جهانی دوم در ایالات متحده، تقریباً هیچگونه ادبیاتی مبنی بر مطالعه و پژوهش در جهت طراحی پل‌ها، وجود نداشت و مهندسان عمران در مورد سازه‌های بزرگ از دانش و تجارب محدودی برخوردار بودند. همزمان با ساخت سیستم‌های میان ایالتی، پل‌ها نیز در مقیاس بسیار وسیعی ظهور نمودند و بخش تأسف بار آن التفات حداقلی بود که در مواجهه با احداث آن‌ها صورت می‌گرفت که صرفاً به عنوان اشیاء کاربردی و انتفاعی بود. آموزش در راستای تحلیل سازه‌ای و ابعادبخش عناصر سازه‌ای بر طراحی پل ها مقدم بود بدین سان توجهی به فرم و منظر پل‌ها صورت نمی‌گرفت.
طی سالیان اخیر، مقالات و کتاب‌های بیشماری تحت عنوان "پل‌ها" به کتابفروشی‌ها عرضه شده است که غالباً شامل کلکسیونی از عکس‌های چشم‌نواز با تصاویر بصری مشابه از پل‌های برجسته مشابه و تکراری می‌باشند. کتاب حاضر که ترجمه نسخه دوم این مؤلف است نه تنها پل‌ها را کانون توجه جوامع گسترده می‌گرداند بلکه همزمان به این واقعیت اشاره دارد که خلق یک پل، حاصل جهش نبوغی است که صرفاً زاییده اندیشه تعداد اندکی از هنرمندان، مهندسان و معماران خلاق می‌باشد که منجر به بروز و تجسم پل‌های دوران‌ساز شده‌اند.
پل‌ها عناصر برجسته و ماندگاری هستند که قادرند در طول دوران موجب تقویت یا آسیب فضاهای پیرامون خود گردند. تمامی پل‌ها، محیط‌های طبیعی و فرهنگی را متأثر می‌سازند. شکل یک پل، باید برگرفته از هدف، ساختگاه، مصالح، جریان نیروها و فرایند احداث آن باشد به گونه‌ای که هر یک از آن‌ها روزی نمایانگر فرهنگ جامعه خود واقع شود. بسیاری از مهندسان پل با چالش طراحی پل‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند پل‌هایی که از بعد منظرشناسی قادرند جوامع را خشنود ساخته و در عین حال الزامات پراهمیت کارآیی و اقتصادی را برآورده نمایند. پل‌ها یکی از نمونه های بارز در پاسخگویی به نیازها و مسائل اصلی فرهنگی در جوامع گسترده می‌باشند.
در این کتاب به طراحی پل‌ها به مفهوم استعداد و نبوغ واقعی پرداخته می‌شود. این کتاب همچنین به ارائه راهکارهای حل مشکلات فنی، اقتصادی و زیبایی‌شناسی به نحوی مقتضی می‌پردازد. تلفیق دانش مهندسی و معماری فرصت‌های مناسبی را برای مهندسان سازه‌ای فراهم می‌نماید تا به ارائه ایده‌های مشترکی دست یابند که بر حوزه زیبایی‌شناسی پل‌ها تأکید فراوان خواهند داشت. مهندسانی که از طریق بازیافت یک طرح استاندارد، از فاز طراحی مفهومی چشم‌پوشی می‌نمایند برترین و جذاب‌ترین بخش مهندسی سازه‌ای را از دست خواهند داد.."
شایان ذکر است این کتاب در ۳۰۲ صفحه، ۷ فصل و با قیمت ۲۸۰ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
روش های خرید
حضوری: تهران، خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه، فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر
فروشگاه اینترنتی: http://jdamirkabir.ac.ir/shop

تلفن تماس: ۶۴۵۴۲۳۲۶ ـ ۰۲۱