چاپ کتاب "پوشش های سبز، شیمی فناور" در انتشارات جهاد دانشگاهی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب "پوشش های سبز، شیمی فناور" نوشته پونه کاردر و رضا امینی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.
در پیشگفتار این کتاب آمده است:
"پاسبانی از میراث محیط زیست که پیشکش خداوند به انسان هاست، یک بایستگی گرانبهاست که همگان باید در این راستا بکوشند. چرا که این گنجینه ی ارزشمند، زیستگاه همه ی مردم جهان است و چنان چه آسیبی به آن وارد شود، بازتابش را همه ی آدمیان احساس خواهند کرد. از این رو، سال هاست که سازمان های دست اندرکار محیط زیست، بر نگهداری و پاسبانی یکپارچه ی محیط زیست پافشاری کرده اند و در این راستا کارهایی را انجام داده اند.  
بر پایه ی پژوهش های انجام شده در دهه ی ۷۰ یکی از سرچشمه های آلوده کننده ی محیط زیست، حلال های آلی مورد استفاده در صنایع شیمیایی به ویژه صنایع رنگ سازی و رزین سازی و صنایع وابسته به آن ها بوده است. ترکیبات آلی فرار، سنتز شیمیایی اوزون را در لایه های نزدیک به زمین سرعت می بخشند و سبب ساز شکل گیری اوزون در لایه های پایین جو می شوند که برای انسان و دیگر موجودات بسیار خطرناک است. در پی نشست های فراملی و بَرنَهادن قانون ها در مورد اندازه ی پذیرفتنیِ آلودگی محیط زیست، در دهه ی ۸۰ حرکت به سمت شیوه های نوین اجرای رنگ و تهیه ی ترکیب های تازه ی زیست سازگار در دستور کار مراکز پژوهشی صنایع رنگ قرار گرفت.
گُذاردَنِ برچسب محیطِ زیستی بر روی فرآورده ها، چاپ دفترچه ی راهنما برای چارچوب های ایجادشده، گردآوری استانداردها و روش های اندازه گیری مقدار ترکیبات آلی فرار، از جمله گام های نخستین بودند. در مورد جایگزینی ترکیب های نو، پژوهش ها بر روی رنگ های پُرجامد و بی حلال،  پودری،  پایه آب و تابش پز، تکیه دادند. به دنبال آن فرآورده هایی با مقدار مواد فرار کمتر، تهیه و روانه ی بازار مصرف شدند. به طور کلی هدف روش های نوین، کاهش یا حذف کامل به کارگیریِ حلال های آلی، سمی و آتش زاست.
از این روی، باز بر آن شدیم که قلم به دست گیریم و آموخته های به روزِ پژوهشی و علمی خویش و دیگر کشورها را برگزینیم و در این کتاب با زبان رسا و شکرین فارسی، به آن ها بپردازیم. اگرچه یادآوری کم لطفی ها، کاستی ها و دشواری های نگارشِ کتاب های پیشین، اندکی قلبمان را می فشارد، وجدان، ایمان و اشتیاقِ دست یابی به هدفمان، هم افزاینده وار ما را بر آن می دارند که تمام اراده و تلاشمان را برای خدمت به مردم عزیز سرزمینمان به کار گیریم و هم چنان نستوه و خستگی ناپذیر ادامه دهیم."
شایان ذکر است این کتاب در ۲۵۶ صفحه، ۸ فصل و با قیمت ۶۰۰  هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
روش های خرید
حضوری: تهران، خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه، فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر
فروشگاه اینترنتی: http://jdamirkabir.ac.ir/shop

تلفن تماس: ۶۴۵۴۲۳۲۶ ـ ۰۲۱